Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til søk

Rica Hotels med nye mobile nettsider

Stadig flere bestiller hotellovernatting mens de er på farten – fra mobilen. Med de nye mobile nettsidene til Rica Hotels blir bookingprosessen enda enklere.

Publisert: 07.06.2012

Mobilbruken på rica.no har tredoblet seg de siste årene, og bare det siste året har antall besøkende fra mobile enheter og nettbrett doblet seg. Med de nye mobiltilpassede sidene forventer hotellkjeden, som ifølge Norsk Kundebaromter 2012 har de mest tilfredse kundene, også å bedre den digitale opplevelsen for gjestene allerede før de sjekker inn.

– Med mobiltilpassede sider på plass forventer vi en fortsatt økning i mobilbruken og at stadig flere av våre gjester vil velge å bestille hotellrommet fra mobilen – enten de sitter hjemme i sofaen eller er på farten, sier kommersiell direktør i Rica Hotels, Pål Semb-Johansson.

1 av 3 bestiller fra mobilen
Trenden for de siste årene er helt tydelig: Ferie og sommertid er også høysesong for mobilbruk på hotellkjedens nettsider.
– Vår erfaring er at nordmenn bestiller i stadig større grad hotellrommet mens de er underveis på sin reise, og i sommer forventer vi at så mange som én av tre nettbestillinger vil komme fra en mobil enhet, sier Semb-Johansson.

Løsningen Rica Hotels har valgt er rendyrkede mobile nettsider for en optimal brukeropplevelse på små skjermer. Innholdet er i stor grad det samme som på de vanlige nettsidene, men elementer som blant annet større knapper og søkefelt gjør det enkelt å trykke seg frem til informasjonen man søker også på mobilen. For gjester som ønsker å finne nærmeste Rica-hotell, inneholder siden et lokasjonsbasert søk.

Raskt og enkelt
Mobilbrukere er mindre tålmodige enn andre besøkende på nettsiden. Besøkene er kortere i tid, mobilbrukerne besøker færre sider og de forsvinner raskt dersom sidene ikke er raske og enkle nok.
– Brukertester viser at gjennomsnittlig tid det tar å gjennomføre en booking har sunket fra ca. fire minutter til under halvannet minutt med de nye sidene, forteller Steffen Kalve, leder for digitale medier i Rica Hotels.

– Vi har prioritert å utvikle mobile nettsider før en mobil applikasjon, da gjester på reise skal slippe å laste ned og installere en app for å gjøre en rask bestilling, fortsetter Kalve. Dette harmoniserer med vår filosofi om at det skal være enkelt å bestille overnatting på våre nettsider, samt at man alltid skal finne de beste prisene på rica.no.

Få våre beste tilbud og nyheter på e-post Send

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Prisgaranti